nozadپایه و اساس ادیولوژی اطفال، آزمون های رفتاری کودکان است. در طی آزمون BOA ارزیابی نوزادان بدون تقویت پاسخ ها صورت می گیرد و به مشاهدات سابجکتیو ادیولوژیست تحت شرایط ساختاری و تعریف شده وابسته است.

  • مزایای اصلی BOA: صرفه جویی در زمان و عدم نیاز به تجهیزات تخصصی .
  • معایب BOA: بایاس آزمایشگر، عادت پذیری سریع نوزادان در پاسخ به محرک، تنوع زیاد در نوع پاسخ ها.


آزمون BOA در غربالگری شنوایی اولیه ابزاری مفید و موثر است ولی برای تخمین آستانه شنوایی انواعی از ادیومتری تقویتی مورد استفاده قرار می گیرد.
استفاده از صداسازها (noise-makers) و سیگنال های میدان صوتی به عنوان محرک های آکوستیکی در طی BOA، برای ارزیابی پاسخ های شنوایی در نوزادان و کودکان کم سن بسیار مفید و کارا است. پاسخ های شنوایی نوزادان و کودکان کم سن را می توان همچنین بر اساس رفتارهای رفلکسی و توجهی توصیف کرد.
رفتارهای رفلکسی: پاسخ استارتل، رفلکس auropalpebral، تغییر در رفتار مکیدن، پلک زدن و حرکات کند صورت می باشد.
رفتارهای توجهی (attentive): پاسخ سکوت (کاهش فعالت) ، افزایش در فعالیت، توقف تنفس، شروع صداسازی یا توقف ناگهانی آن، شروع یا توقف گریه، عریض کردن چشمها، جستجو و مکان یابی ، لبخند زدن، چین و چروک پیشانی و یا جیغ زدن.
ادیولوژیست ها عمدتا بر صداسازها، گفتار میدان صوتی و محرک های نویز باریک باند با شروع ناگهانی تکیه دارند. دقت کنید که تعیین طیف فرکانسی اسباب بازیها کاری مشکل ولی قابل کنترل است. از طرف دیگر پیچیدگی طیف فرکانسی برای نوزادان جذابیت دارد. بنابراین فقدان ویژگی فرکانسی اسباب بازیها نوعی محدودیت به حساب می آید. ولی می توان طیف فرکانسی هر اسباب بازی را تا اندازه ای تعیین کرد
شدت صداسازها همانند تجهیزات الکترونیکی قابل کالیبراسیون نیست. برای ارزیابی مکان یابی شنوایی از اسباب بازی هایی مانند زنگ های کوچک، جغجغه و وسایلی که در داخلشان شن قرار دارد، استفاده می شوند.

دو تئوري در مورد بلوغ کودکان عقب مانده وجود دارد:
1.    Developmental theory: کودک عقب مانده از توالی بلوغ عبور می کند ولی نسبت به کودک طبیعی این سرعت عبور کمتر است. اگر یک کودک 8 ماهه در پاسخ محرک های اکوستیکی فقط پاسخ اروزال و عریض کردن چشمها را داشته باشد،رفتار شنوایی وی کمتر از سطح سنی مورد انتظار است.
2.    Difference theory: این تئوری پیش بینی می کند که پاسخ شنوایی کودک دچار تاخیر رشدی در مقایسه با کودکان طبیعی غیر قابل پیش بینی بوده و از حالت طبیعی انحراف داشته است. پاسخ های شنوایی کودکان دچار تاخیر رشدی و عقب مانده به سن روانی آنها نزدیک تر است تا سن تقویمی.

  • درست است که BOA فاقد دقت لازم برای ارزیابی های استانه ای است ولی این آزمون تنها روش رفتاری موجود برای ارزیابی کودکان با عقب ماندگی شدید است.

عضویت در خبرنامه

جهت دریافت اخبار سمعک و اطلاعیه های ما ایمیل خود را ثبت کنید و عضو شوید.

دفتر مرکزی

address

میدان فاطمی، ابتدای خ جویبار، ک میرهادی شرقی، پ 23، واحد 4

tel

10-11 26 85 88 (9821+)

mail

mail

کلینیک

address

میدان فاطمی، ابتدای خ جویبار، ک میرهادی شرقی، پ 23، واحد 15

tel

49 360 860 (9821+)

mail

mail

Off Canvas Menu

سمعک- بهترین سمعک - سمعک هوشمند- سمعک ارزان-سمعک -میکروسون- میکروسون- سمعک خوب-سمعک سالمندان- سمعک مطمعن-سمعک های میکروسون-میکروسون و سمعک - سمعک برتر- سمعک دیجیتال- سمعک استارکی- سمعک زیمنس- سمعک آلمانی- سمعک امریکایی-سعک میکروسون-نماینده انحصاری شرکت میکروسون اسپانیا در ایران (microson)