مطالعات ادیولوژیکی

odiolozhikiمیکروسون بر این است که می توان در راستای پیشرفت محصولات اش از دو کلید واژه بهره گیرد:
1- بهره گیری از مشکلاتی که کاربرانی که از سمعک استفاده می‌کنند:
هیچ فردی نمی تواند به اندازه کسانی که از سمعک استفاده می کنند با مشکلات سمعک آشنا شود، در حقیقیت میکروسون بیشتر به اطلاعاتی که از خود بیماران دریافت می‌شود، تاکید می‌کند. میکروسون رفتار ها، عادت ها و انتظاراتی که خود کاربران بیشترین تاکید دارند را آنالیز می‌کند و بیان دارند که باید خود را جای بیماران قرار داد تا به پیشرفتی در این پروسه رسید.
2- بهره گیری از مطالعاتی که بر روی صدا انجام می شود:
میکروسون با بهره گیری از مطالعاتی که بر روی صدا صورت می گیرد و آنالیز رفتارهای صدا فرضیات و تکنولوژی های جدیدی را به عرصه شنوایی تقدیم کرده است.

بیستمین سمینار دانشجویی شنوایی شناسی ایران

  • پنل تشخیصی بیستمین سمینار دانشجویی شنوایی شناسی با حضور برجسته ترین اساتید حیطه تشخیص
  • جناب آقای دکتر سید جلال ثامنی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران
  • جناب آقای دکتر سید علی اکبر طاهایی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران
  • جناب آقای مجتبی خزایی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
  • جناب آقای دکتر قاسم محمد خانی، مدیر گروه دپارتمان شنوایی دانشگاه علوم پزشکی تهران

ساعت 11:30 الی 12:30 چهارشنبه 15 اسفند ماه

سالن همایش های رازی

اوتيت مديا(بخش اول)

odioooo

به عنوان يك اختلال شايع در كودكان شناخته مي شود.
طبق مطالعات بيش از 96 درصد كودكان حداقل يكبار تا سن 5 سالگي به اوتيت مديا مبتلا مي شوند

در زمان اوتيت مديا شنوايي كودك دچار افت نوساني مي شود و اين عارضه در صورت تكرار مي تواند بر روي پردازش مركزي شنوايي كودك، بهره هوشي، و تعاملات روزمره وي اثرات جبران ناپذيري بگذارد

رابطه بین دیابت و کم شنوایی

diyabetمطالعات نشان داده اند که افراد مبتلا به دیابت دو برابر افراد بدون دیابت در معرض کم شنوایی هستند. مطالعات حاکی از علل احتمالی آسیب به رگ ها یا اعصاب گوش داخلی هستند که معمولا از عوارض همراه با دیابت می باشند. متخصصان علم شنوایی براین باورند که دیابت شنوایی شما را از چند راه متاثر می کند، تغییرات شیمیایی رگ های خونی و اعصاب در گوش داخلی، اختلال در برخی اندام های موثر در انتقال اصوات ، و تولید انواع سمعک که باعث رشد عوامل قارچی و عفونت های کانال گوش شده و به نوبه خود باعث ضخیم شدن و یا از بین رفتن سلول های حساس به شنوایی که برای شنیدن وبرقراری تعادل لازمند می شود.
برای افراد مبتلا به دیابت انجام معاینات سالیانه شنوایی ضروریست تا در صورت هرگونه نقصان در آستانه های شنوایی اقدامات لازم صورت گیرد تا کیفیت زندگی فرد مبتلا مختل نگردد.

ارتباط کم شنوایی با آلزایمر

alzaymer

کم شنوایی مشکلی است که با افزایش سن نمود دارد لذا بسیاری از سالمندان این تغییر را همانند سایر تغییرات ناشی از سن پذیرفته و در صدد راه چاره ای برای آن نیستند که این مسئله آنها را در معرض ریسک بالاتری برای بروز فراموشی و یا اختلالات شناختی رایج در دوره سالمندی قرار می دهد. مطالعات نشان می دهند که سالمندان با کم شنوایی نسبت به سالمندان شنوا بیشتر در معرض ابتلا به فراموشی هستند.
ما با مغزمان دنیا را می شنویم بنابراین وقتی توانایی شنیدن در اثر هر بیماری یا عارضه ای کم شود توانایی درک اصوات نیز کاهش می یابد. از آنجائیکه سمعک ها و سایر ادوات کمک شنوایی باعت تقویت اصوات و ارتعاشات جهت دریافت بهتر گوش داخلی می شوند به نوبه خود مغز شما نیز توانایی شنیدن و درک واضح تری را نسبت به حالت بدون سمعک خواهد داشت.

ادیومتری مشاهده رفتاری (BOA) در نوزادان و اطفال _ بخش سوم

boa3ادیومتری مشاهده رفتاری (BOA) در 4 تا 7 ماهگی:
هنگامی که نوزاد از سن 4 ماهگی عبور می کند، گام بزرگی به سوی بلوغ شنوایی برداشته است. نوزاد شروع به چرخاندن سر و چشمها به سوی منبع صوتی می کند. می تواند از سطح شدت گفتاری 20 دسی بل HL آگاه شود.
چرخش سر در 4 ماهگی متزلزل است و احتمالا 90 درجه نخواهد بود.
در 6 ماهگی چرخش افقی کاملا صورت می گیرد ولی مکان یابی برای اصوات بالاتر و پایین تر اتفاق نمی افتد.
قبل از شروع آزمون، ادیولوژیست باید از حدت بینایی کودک آگاه باشد.آیا نوزاد یک شی نورانی را دنبال می کند؟آیا نوزاد تماس چشمی مناسبی با ادیولوژیست دارد؟
آزمون مکان یابی صوت را می توان با نشاندن نوزاد در دامان والدین و روبروی ادیولوژیست انجام داد.ادیولوژیستی که به تنهایی کار میکند، در جلوی نوزاد زانو زده و  اسباب بازی صداساز را که قبلا از محدوده دید کودک خارج شده است را به صدا در می اورد(مثلا در زیر صندلی والدین).
یک اسباب بازی غیرفعال یا بی صدا و یا یک کتاب برای سرگرمی به کودک داده می شود.
به والدین آموزش دهید که با کودک صحبت نکنند، در طی آزمون هیچ اشاره ای به وجود پاسخ نکنند و هیچ نویز مفرطی ایجاد ننمایند. برخی از محققان برای جلوگیری از دخالت والدین در روند آزمون استفاده از محافظ های شنوای بر گوش آنها را توصیه می کنند.
در این سن همچنین می توان از گفتار و محرک های باریک باندی که از طریق بلندگوها ارائه می شود استفاده نمود(با تکنیک مکان یابی).
علاوه برمشاهدات رفتاری همچنین امکان شرطی سازی برای تقویت چرخش سر وجود دارد.بلندگوها معمولا در زاویه 45 درجه از سر قرار دارند.به طور معمول این محرک های صوتی از طریق یک بلندگو ارائه می شود تا جایی که چرخش سر ایجاد شود. سپس محرک دیگری از طریق بلندگوی دیگر در سمت مقابل  ارائه می شود تا چرخش سر را در زاویه مقابل ایجاد نماید.
در حدود 6 ماهگی، م.حرک گفتاری موثر استقاده از نام کودک است (مثلا میلاد،سلام! میلاد سلام! یا میلاد،این ور رو نگاه کن!). در هفت ماهگی نوزاد ممکن است به محرک های گفتاری همچون ”بای بای“ پاسخ دهد.
پاسخ استارتل در سطح 65 دسی بل HL را همچنین می توان در انتهای آزمون انجام داد: محرک گفتاری ناگهانی از طریق سیستم بلندگوی میدان صوتی به نوزاد نشسته بر روی زانوهای مادر ارائه می شود. نوزاد تا حد ممکن باید ازاد باشد تا به سیگنال استارتل پاسخ ناگهانی را نشان دهد. فقدان یک پاسخ استارتل همراه با رفتارهای متناقض در آزمونهای مکان یابی، شاخص وجود کم شنوایی شدید تا عمیق است و انجام آزمون های تکمیلی توصیه می شود

نکاتی در رابطه با استفاده از سمعک

nokatsamakسمعک ها روز به روز در حال نو شدن و پیشرفت هستند. پس یکسری نکات وجود دارند که به آنها باید به هنگام مصرف سمعک در نظر داشته باشید
1) افرادی که سمعک دارند، حتما باید سالی یک بار به متخصص گوش و حلقی و بینی و ادیولوژیست(شنوایی شناس) مراجعه کنند تا شنوایی‌شان مورد سنجش قرار گیرد.
اگر شنوایی تغییر کرده باشد شرکت سازنده باید سمعک را دوباره تنظیم کند. سمعک با توجه به تکنولوژی‌های متفاوتی مانند یو‌اس‌پی، بلوتوث و... تنظیم می‌شود.
2) ورود هر جسم خارجی داخل گوش، ممکن است فرد را مستعد عفونت خارجی گوش کند. پس رعایت بهداشت سمعک الزامی است و در صورتی که بیمار احساس درد دارد باید بلافاصله به پزشک مراجعه کند تا درمان‌های لازم انجام شود.
3) جمع شدن واکس یا موم گوش نیز مشکلی است که در استفاده‌کنندگان سمعک (از نوع داخلی) دیده می‌شود. وقتی سمعک فردی خوب کار نمی‌کند یا احساس گرفتگی در گوش دارد، باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کند تا جرم‌ها از گوش خارج شوند.
4) استفاده از سمعک برای کودکانی که با ناشنوایی متولد می‌شوند و ناشنوایی حدود 70 دسی‌بلی دارند، مفید است. اگر بیشتر از این مقدار باشد و کودک کاهش شنوایی حسی-عصبی داشته باشد، سمعک چاره‌ساز نیست و فقط نیاز به کاشت حلزون است.
5) تفاوت سمعک‌های داخل گوشی و پشت‌ گوشی فقط از نظر زیبایی نیست بلکه باتری آنها نیز با هم متفاوت است. هر چه باتری سمعک بزرگ‌تر باشد، سمعک نیز نیمه‌عمر بالاتری دارد و خروجی صدای بیشتری ایجاد می‌کند.

ادیومتری مشاهده رفتاری (BOA) در نوزادان و اطفال _ بخش چهارم

boa4

ادیومتری مشاهده رفتاری (BOA) در 7 تا 9 ماهگی:
مرحله explore-everything-in- the-mouth: ادیولوژیست با تجربه فقط اشیا تمیز را به کودک می دهد. کودک از غریبه ها خجالت می کشد و مدتی طول می کشد تا به شما نزدیک شود. نوزاد با حرکت دست احتمالا می تواند به ”بای بای“ پاسخ دهد ولی حتما به تشویق هایی نیاز دارد.
کودک 7-9 ماهه می تواند منبع صوتی قرار گرفته در زیر سطح چشم را به طور غیر مستقیم ردیابی کند(indirect fixation). کودک در این سن از بینایی بسیار تیزی برخوردار است. بنابراین قبل از ارائه محرک صوتی یا صداساز توجه بینایی کودک باید جلب شود.
حداقل سطح پاسخ در این سن حدود 15 دسی بل  برای گفتار می باشد.
کودک باید آرام و ساکت در آغوش والدین بنشیند و با یک اسباب بازی بی صدا یا چند مکعب سرگرم شود.ادیولوژیست باید قبل از ارائه محرک آرامش و سکوتی را ایجاد نماید و از لحظه طلایی برای ارائه محرک آگاه باشد. در صورتی که کودک هنوز به دنبال کشف محیط است، یا غرق در اسباب بازی بی صدا است، هنوز زمان مناسب برای ارائه محرک فرا نرسیده است. در این موارد  صبر کنید تا کودک کاملا ارام و ساکت شود و در مورد دومی اسباب بازی کودک را عوض کنید.
ارائه محرک های گفتاری میدان صوتی کالیبره که مدام از یک بلندگو به بلندگوی دیگر منتقل می شود، باعث چرخش سر کودک از یک طرف دیگر به دیگری می شود(همانند تماشای مسابقه تنیس). البته بدون تقویت خیلی به طول نمی انجامد. کودک می تواند صداسازی های ریتمیک(oh-oh) توسط ادیولوژیست را تقلید نماید.


لزوم تشخیص زودهنگام کم شنوایی

kaeii

کم‌شنوایی در کودکان وضعیتی پنهانی است و در صورت اجرا نشدن برنامه‌های غربالگری شنوایی ممکن است کم‌شنوایی تا ۱۸ماهگی پنهان بماند. کاهش شنوایی شایع‌ترین نقص مادرزادی است و میزان شیوع کم‌شنوایی در زمان تولد بیش از دو برابر مجموع دیگر اختلالات قابل ارزیابی کودکان است.
کودک از ماه‌های اولیه شروع به یادگیری زبان می‌کند، افت شنوایی عاملی است که این فرآیند را به خطر می‌اندازد. کم‌شنوایی عوارض گسترده‌ای به همراه دارد و باعث آسیب‌های جدی در رشد طبیعی گفتار و زبان می‌شود. آزمون‌های شنوایی بسیار دقیق‌اند و می‌توانند افت‌های شنوایی بسیار ضعیف را تشخیص دهند. تحقیقات نشان داده که عدم تشخیص کم‌شنوایی‌های تک‌گوشی احتمال عقب‌ماندگی تحصیلی کودکان را تا ۱۰برابر افزایش می‌دهد.
طرح غربالگری شنوایی نوزادان با هدف شناسایی به‌موقع و زودهنگام مشکلات شنوایی و ارائه خدمات لازم و مداخله بهنگام جهت جلوگیری از عوارض کم‌شنوایی حداکثر تا سن یک‌ماهگی نوزاد صورت می‌گیرد. از آنجا که کم‌شنوایی بعد از معلولیت ذهنی و جسمی شایع‌ترین مشکل مادرزادی است، بنابراین ضرورت اجرای این طرح دوچندان می‌شود. غربالگری شنوایی توسط ادیولوژیست (شنوایی‌شناس) انجام میشود. آزمایش بسیار سریع انجام می‌گیرد و برای نوزادان ناراحت‌کننده و دردناک نیست.
 موارد زیر احتمال ابتلای نوزاد به کم‌شنوایی را بالا می‌برد:
۱- وجود بیماری یا شرایطی که موجب نگهداری بیش از ۴۸ساعت نوزاد در بخش مراقبت‌های ویژه باشد.
۲-  دارا بودن علائم سندروم‌هایی که همراه با کم‌شنوایی باشد.
۳-  سابقه خانوادگی کم‌ شنوایی‌های پایدار دوران کودکی
۴-  عفونت و بیماری‌های دوران بارداری مانند سرخجه
در صورت عدم شناسایی و مداخله بهنگام، کودکان کم‌شنوا دچار تاخیر در رشد مهارت‌های زبانی، شناختی و اجتماعی می‌شوند که ممکن است مانع دستیابی به موفقیت تحصیلی و حرفه‌ای شود.


ادیومتری مشاهده رفتاری (BOA) در نوزادان و اطفال _ بخش دوم

یومتری مشاهده رفتاری (BOA)برای نوزادان 0 تا 4 ماهه:
واکنش به اصوات در نوزادان بیدار  می تواند توسط پاسخ های تصادفی نوزاد مغشوش شده و این پاسخ های تصادفی به صورت کاذب تفسیر شود. محققان ترجیح می دهند از محرک های نویزی برای نوزادان در حال خواب سبک استفاده کنند.
براي مشاهده پاسخ، اديولو‍ژيست بايد قادر به مشاهده كل صورت نوزاد همراه با هر دو گوش باشد. همچنين همه پتوها و پوشش ها بايد از كودك جدا شود تا پاسخ هاي بدن، اعضا، دستها و حالات صورت مورد توجه قرار گيرد. براي كسب پاسخ رفتاري در نوزادان در اين سن نياز به يك صداي شديد است.
 در شرايط باليني، بهترين پاسخ رفتاري، اروزال از خواب مي باشد.هنگامي كه نوزاد در حالت خواب بدون حركت و آرام است، حتي يك حركت موقت و كوتاه نيز معني دار است و دلالت بر تغيير عمده از حالت خواب دارد.

ازجمله پاسخ های قابل قبول عبارتند از:

  • پلك زدن مشخص بلافاصله بعد از ارائه محرك
  • لرزش خفيف بدن
  •  باز كردن چشمها
  • حركات برجسته بدن ، دستها و يا پاها

پاسخ در صورتي معتبر است كه حداكثر تا 2 ثانيه بعد از ارائه محرك صداساز ديده شود. قبل از ارائه محرك صداساز ،براي حداقل يك دقيقه سكوت كامل ايجاد نماييد تا شروع ناگهاني محرك بتواند، پاسخ نوزاد را ايجاد نمايد.
اين روش هاي صداسازي را مي توان در هر وضعيت مكاني انجام داد، ولي ارزيابي در محيط ارام ، شانس موفقيت را در كسب پاسخ رفتاري افزايش مي دهد (كودك به مراحل بالاتري از خواب مي رسد). محققان پيشنهاد مي كنند، به دنبال يك دقيقه سكوت كامل، وسيله صداساز بدون هيچ حركتي در فاصله 3 اينچي گوش نوزاد نگه داشته شود. مراقب باشيد كه اسباب بازي و حركت مورد نياز براي به صدا دراوردن آن دور از ميدان ديد نوزاد باشد.
شروع محرك تا حد ممكن سريع باشد و محرك براي 5-2 ثانيه با شدت ثابت ارائه شود تا نوزاد پاسخ دهد.
توالي پيشنهادي: با پايين ترين سطح شدت صداساز شروع مي شود و در صورتي كه پاسخي مشاهده نگرديد صداساز با شدت بيشتر ارائه مي شود و نهايتا با بلندترين سطح شدتي كه پاسخ استارتل را به وجود مي اورد، خاتمه مي يابد. در اين سطح كودك از ترس به گريه مي افتد.
پاسخ هاي رفتاري براي هر صداساز بايد مورد توجه قرار گيرد و زمان كافي براي ارائه هر صداساز وجود داشته باشد. در صورتي كه در مورد وجود پاسخ يك نوع صداساز شك وجود دارد ، مي توان بعد از يك دوره كوتاه سكوت و يا آزمون صداساز ديگري، دوباره اين صداساز را مورد بررسي قرار داد.
محرك هاي صوتي تكراري به سرعت تازگي خود را از دست مي دهند، بنابراين نوزاد به آنها عادت پذير شده و ديگر پاسخ نمي دهد. برخي از نوزادان فقط تك پاسخ به صداساز را نشان می دهند و در ادامه پاسخي نمي دهد. بنابراين اديولوژيست بايد هوشيار و آماده مشاهده حتي يك پاسخ باشد
در صورتي كه ارزيابي با صداسازها به طول انجامد، نوزاد ممكن است به حالت خواب عميق برود. در اين شرايط براي برگشت نوزاد به حالت خواب سبك گهواره نوزاد را تكان دهيد يا بالاي چشمش را به آرامي مالش دهيد.
تجربیات نشان می دهد که تقریبا همه نوزادان با شنوایی طبیعی در طی همان جلسه اول ارزیابی شنوایی با صداسازها شناسایی می شوند.
ارزیابی نوزادان با صداسازها در محیط های نویزی اغلب منجر به پاسخ های Fail خواهد شد. در حالی که همین نوزادان در محیط های آرام با توجه به سطح بلوغشان پاسخ می دهند.
برای تکمیل ارزیابی غربالگری شنوایی نوزادان، ادیولوژیست باید وجود شنوایی طبیعی را با OAE تایید نماید.  پاسخ های نوزادان به سیگنال های گفتاری، تون های واربل و باند های نویزی را مورد بررسی قرار دادند. سطح شدت مورد نیاز برای کسب پاسخ برای سیگنال های گفتاری نسبت به واربل تون و محرک های دیگر پایین تر بوده و تعداد پاسخ ها به طور معنی داری بیشتر بود.

صفحه1 از9

عضویت در خبرنامه

جهت دریافت اخبار سمعک و اطلاعیه های ما ایمیل خود را ثبت کنید و عضو شوید.

دفتر مرکزی

address

میدان فاطمی، ابتدای خ جویبار، ک میرهادی شرقی، پ 23، واحد 4

tel

10-11 26 85 88 (9821+)

mail

mail

کلینیک

address

میدان فاطمی، ابتدای خ جویبار، ک میرهادی شرقی، پ 23، واحد 15

tel

49 360 860 (9821+)

mail

mail

Off Canvas Menu

سمعک- بهترین سمعک - سمعک هوشمند- سمعک ارزان-سمعک -میکروسون- میکروسون- سمعک خوب-سمعک سالمندان- سمعک مطمعن-سمعک های میکروسون-میکروسون و سمعک - سمعک برتر- سمعک دیجیتال- سمعک استارکی- سمعک زیمنس- سمعک آلمانی- سمعک امریکایی-سعک میکروسون-نماینده انحصاری شرکت میکروسون اسپانیا در ایران (microson)