کم شنوایی یک طرفه

محققان در بخش فیزیولوژی، آناتومی و ژنتیک دانشگاه آکسفورد اخیرا یک مقاله مروری را منتشر کرده اند که کاهش شنوائی یکطرفه در دوران کودکی حتی با وجود تقویت دو طرفه باعث اختلال در درک شنوایی فضایی می شود.
توانایی سیستم شنیداری، وستیبولار و سیستم بینایی برای جبران عملکرد هم بسیار گسترده است. که در این راستا یک مقاله در شهر لندن به تازگی نوشته شده است.
ظرفیت حسی ما برای استخراج اطلاعات مکانی عمدتا به تشخیص و تجزیه و تحلیل نشانه های دو گوشی به مغز کمک می کند. این اطلاعات شامل تشخیص تفاوت در زمان ورود صدا و یا سطح صدا بین دو گوش است. پس از اختلالات شنوایی فضایی در کاهش شنوایی، نویسندگان گزارش می دهند که پلاستیسیته در مغز در حال رشد می‌باشد و بهبود قابل ملاحظه ای را در دقت مکان سازی صدا ایجاد می کند.

kamshenavaei-yektarafe

نویسندگان این مقاله دو موضوع را بررسی کردند که :
اول: وزن دهی مجدد به نشانه های تک گوشی و پلاستیستی مجدد مغز
دوم: اهمیت درمان برای این دو گروه، آموزش وظایف شنیداری باعث جبران قسمتی از کم شنوایی یکطرفه می گردد.
:منبع

Kumpik DP, King AJ. A review of the effects of unilateral hearing loss on spatial hearing. Hearing Research. 2018 Aug 11

تاثیر نویز بر استفاده کنندگان کاشت حلزون

مطالعه ای در کره جنوبی بر روی تعدادی از افراد کم شنوا که از کاشت حلزون استفاده می کردند انجام گردید. در این مطالعه پس از ارزیابی ABR قبل، بعد از 20 روز و حتی 8 دقیقه پس از انجام MRI آستانه این افراد 5 دسی بل افزایش داشت.

halazon-udi

این یافته بیشتر از اهمیت حفاظت شنوایی مناسب در عمل بالینی حمایت می کند.

کاشت

یک تیم تحقیقاتی در فنلاند نتایج مثبتی از تحقیقات اخیر در مورد نقش آواز و ساز‌های بازی در ادراک صداهای گفتاری در حضور نویز در کودکانی با کاشت حلزون اعلام کرده است.

مطالعه ای که در مجله Music Perception منتشر شد، دو گروه از کودکان استفاده کننده از کاشت حلزون بین 4 تا 13 ساله قرار گرفتند و از یک گروه کنترل با شنوایی طبیعی استفاده کردند؛ دو گروه از بچه های کاشت حلزون با توجه به عادات روزمره و مواجهه با موسیقی و آواز خوانی مرتب شدند.

در حین آزمایش، گروهی از کودکان که حتی بدون آموزش رسمی آواز خواندند بهتر از گروه دیگر بودند. مهارت هایی از جمله؛ توجه بهتر، درک ریتم عالی، و حتی درک الگوهای گفتاری را بهتر از گروه دیگر داشتند.

kasht-odu

گرچه مطالعات آنها - ارتباطات رشدی بین ادراک گفتاری درحضور نویز، آواز و پردازش کورتیکالی موسیقی در کودکان کاشت شده - به طور خاص طراحی نشده است تا نشان دهنده ارتباط مستقیم بین آواز و ادراک بهتر گفتار در نویز، نویسندگان اهمیت این عوامل برای کودکان با مسائل شنوایی و توصیه می کنند که مراکز روز کودک و مدارس هر روز در یادگیری کودکان موسیقی قرار می دهند.

محققان این مطالعه تأکید می کنند که ارتباطات شنوایی و گفتاری را می توان از طریق آواز تقویت کرد، به همین علت، چون تعداد کمی از کلمات و تکرار زیاد را به خود اختصاص می دهد، زمان بیشتری برای پردازش شنوایی می دهد.

مطالعات ادیولوژیکی

odiolozhikiمیکروسون بر این است که می توان در راستای پیشرفت محصولات اش از دو کلید واژه بهره گیرد:
1- بهره گیری از مشکلاتی که کاربرانی که از سمعک استفاده می‌کنند:
هیچ فردی نمی تواند به اندازه کسانی که از سمعک استفاده می کنند با مشکلات سمعک آشنا شود، در حقیقیت میکروسون بیشتر به اطلاعاتی که از خود بیماران دریافت می‌شود، تاکید می‌کند. میکروسون رفتار ها، عادت ها و انتظاراتی که خود کاربران بیشترین تاکید دارند را آنالیز می‌کند و بیان دارند که باید خود را جای بیماران قرار داد تا به پیشرفتی در این پروسه رسید.
2- بهره گیری از مطالعاتی که بر روی صدا انجام می شود:
میکروسون با بهره گیری از مطالعاتی که بر روی صدا صورت می گیرد و آنالیز رفتارهای صدا فرضیات و تکنولوژی های جدیدی را به عرصه شنوایی تقدیم کرده است.

بیستمین سمینار دانشجویی شنوایی شناسی ایران

  • پنل تشخیصی بیستمین سمینار دانشجویی شنوایی شناسی با حضور برجسته ترین اساتید حیطه تشخیص
  • جناب آقای دکتر سید جلال ثامنی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران
  • جناب آقای دکتر سید علی اکبر طاهایی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران
  • جناب آقای مجتبی خزایی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
  • جناب آقای دکتر قاسم محمد خانی، مدیر گروه دپارتمان شنوایی دانشگاه علوم پزشکی تهران

ساعت 11:30 الی 12:30 چهارشنبه 15 اسفند ماه

سالن همایش های رازی

اوتيت مديا(بخش اول)

odioooo

به عنوان يك اختلال شايع در كودكان شناخته مي شود.
طبق مطالعات بيش از 96 درصد كودكان حداقل يكبار تا سن 5 سالگي به اوتيت مديا مبتلا مي شوند

در زمان اوتيت مديا شنوايي كودك دچار افت نوساني مي شود و اين عارضه در صورت تكرار مي تواند بر روي پردازش مركزي شنوايي كودك، بهره هوشي، و تعاملات روزمره وي اثرات جبران ناپذيري بگذارد

رابطه بین دیابت و کم شنوایی

diyabetمطالعات نشان داده اند که افراد مبتلا به دیابت دو برابر افراد بدون دیابت در معرض کم شنوایی هستند. مطالعات حاکی از علل احتمالی آسیب به رگ ها یا اعصاب گوش داخلی هستند که معمولا از عوارض همراه با دیابت می باشند. متخصصان علم شنوایی براین باورند که دیابت شنوایی شما را از چند راه متاثر می کند، تغییرات شیمیایی رگ های خونی و اعصاب در گوش داخلی، اختلال در برخی اندام های موثر در انتقال اصوات ، و تولید انواع سمعک که باعث رشد عوامل قارچی و عفونت های کانال گوش شده و به نوبه خود باعث ضخیم شدن و یا از بین رفتن سلول های حساس به شنوایی که برای شنیدن وبرقراری تعادل لازمند می شود.
برای افراد مبتلا به دیابت انجام معاینات سالیانه شنوایی ضروریست تا در صورت هرگونه نقصان در آستانه های شنوایی اقدامات لازم صورت گیرد تا کیفیت زندگی فرد مبتلا مختل نگردد.

ارتباط کم شنوایی با آلزایمر

alzaymer

کم شنوایی مشکلی است که با افزایش سن نمود دارد لذا بسیاری از سالمندان این تغییر را همانند سایر تغییرات ناشی از سن پذیرفته و در صدد راه چاره ای برای آن نیستند که این مسئله آنها را در معرض ریسک بالاتری برای بروز فراموشی و یا اختلالات شناختی رایج در دوره سالمندی قرار می دهد. مطالعات نشان می دهند که سالمندان با کم شنوایی نسبت به سالمندان شنوا بیشتر در معرض ابتلا به فراموشی هستند.
ما با مغزمان دنیا را می شنویم بنابراین وقتی توانایی شنیدن در اثر هر بیماری یا عارضه ای کم شود توانایی درک اصوات نیز کاهش می یابد. از آنجائیکه سمعک ها و سایر ادوات کمک شنوایی باعت تقویت اصوات و ارتعاشات جهت دریافت بهتر گوش داخلی می شوند به نوبه خود مغز شما نیز توانایی شنیدن و درک واضح تری را نسبت به حالت بدون سمعک خواهد داشت.

ادیومتری مشاهده رفتاری (BOA) در نوزادان و اطفال _ بخش سوم

boa3ادیومتری مشاهده رفتاری (BOA) در 4 تا 7 ماهگی:
هنگامی که نوزاد از سن 4 ماهگی عبور می کند، گام بزرگی به سوی بلوغ شنوایی برداشته است. نوزاد شروع به چرخاندن سر و چشمها به سوی منبع صوتی می کند. می تواند از سطح شدت گفتاری 20 دسی بل HL آگاه شود.
چرخش سر در 4 ماهگی متزلزل است و احتمالا 90 درجه نخواهد بود.
در 6 ماهگی چرخش افقی کاملا صورت می گیرد ولی مکان یابی برای اصوات بالاتر و پایین تر اتفاق نمی افتد.
قبل از شروع آزمون، ادیولوژیست باید از حدت بینایی کودک آگاه باشد.آیا نوزاد یک شی نورانی را دنبال می کند؟آیا نوزاد تماس چشمی مناسبی با ادیولوژیست دارد؟
آزمون مکان یابی صوت را می توان با نشاندن نوزاد در دامان والدین و روبروی ادیولوژیست انجام داد.ادیولوژیستی که به تنهایی کار میکند، در جلوی نوزاد زانو زده و  اسباب بازی صداساز را که قبلا از محدوده دید کودک خارج شده است را به صدا در می اورد(مثلا در زیر صندلی والدین).
یک اسباب بازی غیرفعال یا بی صدا و یا یک کتاب برای سرگرمی به کودک داده می شود.
به والدین آموزش دهید که با کودک صحبت نکنند، در طی آزمون هیچ اشاره ای به وجود پاسخ نکنند و هیچ نویز مفرطی ایجاد ننمایند. برخی از محققان برای جلوگیری از دخالت والدین در روند آزمون استفاده از محافظ های شنوای بر گوش آنها را توصیه می کنند.
در این سن همچنین می توان از گفتار و محرک های باریک باندی که از طریق بلندگوها ارائه می شود استفاده نمود(با تکنیک مکان یابی).
علاوه برمشاهدات رفتاری همچنین امکان شرطی سازی برای تقویت چرخش سر وجود دارد.بلندگوها معمولا در زاویه 45 درجه از سر قرار دارند.به طور معمول این محرک های صوتی از طریق یک بلندگو ارائه می شود تا جایی که چرخش سر ایجاد شود. سپس محرک دیگری از طریق بلندگوی دیگر در سمت مقابل  ارائه می شود تا چرخش سر را در زاویه مقابل ایجاد نماید.
در حدود 6 ماهگی، م.حرک گفتاری موثر استقاده از نام کودک است (مثلا میلاد،سلام! میلاد سلام! یا میلاد،این ور رو نگاه کن!). در هفت ماهگی نوزاد ممکن است به محرک های گفتاری همچون ”بای بای“ پاسخ دهد.
پاسخ استارتل در سطح 65 دسی بل HL را همچنین می توان در انتهای آزمون انجام داد: محرک گفتاری ناگهانی از طریق سیستم بلندگوی میدان صوتی به نوزاد نشسته بر روی زانوهای مادر ارائه می شود. نوزاد تا حد ممکن باید ازاد باشد تا به سیگنال استارتل پاسخ ناگهانی را نشان دهد. فقدان یک پاسخ استارتل همراه با رفتارهای متناقض در آزمونهای مکان یابی، شاخص وجود کم شنوایی شدید تا عمیق است و انجام آزمون های تکمیلی توصیه می شود

نکاتی در رابطه با استفاده از سمعک

nokatsamakسمعک ها روز به روز در حال نو شدن و پیشرفت هستند. پس یکسری نکات وجود دارند که به آنها باید به هنگام مصرف سمعک در نظر داشته باشید
1) افرادی که سمعک دارند، حتما باید سالی یک بار به متخصص گوش و حلقی و بینی و ادیولوژیست(شنوایی شناس) مراجعه کنند تا شنوایی‌شان مورد سنجش قرار گیرد.
اگر شنوایی تغییر کرده باشد شرکت سازنده باید سمعک را دوباره تنظیم کند. سمعک با توجه به تکنولوژی‌های متفاوتی مانند یو‌اس‌پی، بلوتوث و... تنظیم می‌شود.
2) ورود هر جسم خارجی داخل گوش، ممکن است فرد را مستعد عفونت خارجی گوش کند. پس رعایت بهداشت سمعک الزامی است و در صورتی که بیمار احساس درد دارد باید بلافاصله به پزشک مراجعه کند تا درمان‌های لازم انجام شود.
3) جمع شدن واکس یا موم گوش نیز مشکلی است که در استفاده‌کنندگان سمعک (از نوع داخلی) دیده می‌شود. وقتی سمعک فردی خوب کار نمی‌کند یا احساس گرفتگی در گوش دارد، باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کند تا جرم‌ها از گوش خارج شوند.
4) استفاده از سمعک برای کودکانی که با ناشنوایی متولد می‌شوند و ناشنوایی حدود 70 دسی‌بلی دارند، مفید است. اگر بیشتر از این مقدار باشد و کودک کاهش شنوایی حسی-عصبی داشته باشد، سمعک چاره‌ساز نیست و فقط نیاز به کاشت حلزون است.
5) تفاوت سمعک‌های داخل گوشی و پشت‌ گوشی فقط از نظر زیبایی نیست بلکه باتری آنها نیز با هم متفاوت است. هر چه باتری سمعک بزرگ‌تر باشد، سمعک نیز نیمه‌عمر بالاتری دارد و خروجی صدای بیشتری ایجاد می‌کند.

صفحه1 از9

عضویت در خبرنامه

جهت دریافت اخبار سمعک و اطلاعیه های ما ایمیل خود را ثبت کنید و عضو شوید.

دفتر مرکزی

address

میدان فاطمی، ابتدای خ جویبار، ک میرهادی شرقی، پ 23، واحد 4

tel

10-11 26 85 88 (9821+)

mail

mail

کلینیک

address

میدان فاطمی، ابتدای خ جویبار، ک میرهادی شرقی، پ 23، واحد 15

tel

49 360 860 (9821+)

mail

mail

Off Canvas Menu

سمعک- بهترین سمعک - سمعک هوشمند- سمعک ارزان-سمعک -میکروسون- میکروسون- سمعک خوب-سمعک سالمندان- سمعک مطمعن-سمعک های میکروسون-میکروسون و سمعک - سمعک برتر- سمعک دیجیتال- سمعک استارکی- سمعک زیمنس- سمعک آلمانی- سمعک امریکایی-سعک میکروسون-نماینده انحصاری شرکت میکروسون اسپانیا در ایران (microson)